Odéle Jacobse Mobiliteitsexpert
  • 088 – 0223888

Odéle Jacobse

Mobiliteitsexpert, Midden, Oost & Zuid Nederland

Odéle Jacobse was in het begin van haar carrière werkzaam als Office manager en Personeelsfunctionaris. In deze laatste functie werd zij vaak gevraagd collega’s te coachen en te begeleiden bij hun loopbaanontwikkeling of bij re-integratie na langdurig ziekteverzuim.

Om verdieping aan te brengen in haar werk is zij de HBO opleiding Personeelsmanagement gaan volgen en is zij vervolgens gaan werken als Casemanager ziekteverzuim bij een Arbodienst. Na jaren casemanagement ziekteverzuim is zij overgestapt naar Amplooi om als Mobiliteitsexpert te gaan werken. Deze overstap heeft zij gemaakt vanwege de professionaliteit, de open cultuur en de fijne werksfeer.

Odéle is betrokken en toegewijd in het motiveren en heractiveren van mensen om het beste uit zichzelf te halen en te begeleiden naar een werkomgeving die daar het beste bij aansluit.

De 5 coach vragen

1. In welke steden/omgeving ben je werkzaam en waarom?

Ik ben werkzaam in de regio Utrecht en Den Bosch en Veenendaal. Dit omdat ik hier in de omgeving woon.

2. Hoe ben je in dit vak terecht gekomen?

Mijn carrière ben ik gestart als management assistente, nu 30 jaar geleden. Als MA kwam ik veel in contact met directie en raad van commissarissen en vaak was het personeelsbeleid het onderwerp van gesprek, als grootste kostenpost van de organisatie. Ik wilde daardoor meer leren over de instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers en ben naast mijn werk de HBO opleiding Personeelsmanagement gaan doen. Vervolgens heb ik een paar jaar gewerkt als Consultant Werving & Selectie om mijn commerciële kant verder te ontwikkelen. Daarna ben ik aan het begin van de crisistijd, in 2008, gestart als HR Adviseur en vervolgens heb ik mij verdiept in het begeleiden van zieke medewerkers en ben ik in 2010 aan de slag gegaan als Casemanager bij een arbodienst. In 2014 ben ik gevraagd om als Mobiliteitscoach te starten bij de voorloper van Amplooi.

3. Wat maakt het werk voor jou zo leuk?

Vanwege mijn werkervaring ben ik in staat om mij op verschillende niveaus met mensen te verbinden, van uitvoerend niveau tot directieniveau. Dit maakt dat ik als coach objectief naar een casus kan kijken en alle partijen van info kan voorzien die nodig is om het traject goed te laten verlopen. Mijn grote drijfveer is om kandidaten (weer) zelfstandig en in hun eigen kracht, met zelfvertrouwen te begeleiden/coachen naar een nieuwe baan. Iedere kandidaat is uniek en ik vind het erg leuk om met mijn kandidaten aan de slag te gaan om de best passende baan te vinden.

4. Wat probeer jij bij een kandidaat over te brengen/mee te geven?

Het is voor mij belangrijk dat een kandidaat in de oriënterende fase in staat is om voor zichzelf vast te stellen; wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik. Door de inzet van een beroepentest of drijfverentest kan de kandidaat meer inzicht verkrijgen over zijn eigen sterke en minder sterke kanten. Vervolgens onderzoeken we de best passende richting naar betaalde arbeid, waarbij de inzet en motivatie van kandidaat mede bepalend zijn voor het eindresultaat.

5. Wat zijn eigenschappen die een goede coach moet hebben volgens jou?

Een goede coach moet goed kunnen luisteren en zich kunnen verdiepen in de omstandigheden waardoor een kandidaat in deze situatie is beland en op zoek moet gaan naar een andere baan. Daarnaast is het belangrijk dat je objectief blijft om zo aan alle partijen de beste adviezen te kunnen geven. Door integer en doelgericht te blijven, win je het vertrouwen van een kandidaat en werkgever, waardoor je samen je doel kunt bereiken. Optimisme en doorzettingsvermogen zijn ook onmisbaar in deze functie 😊